16 May 2015

Att Välja Ylletyg

Bloggen har flyttat och detta inlägg finns nu HÄR.

6 comments:

  1. Tack för en mycket informativ och lättnavigerad sajt!

    Vi ska besöka Visby en dag eller två under Medeltidsveckan, och jag hoppas kunna sy min första kjortel innan dess. Helst skulle jag vilja att detta "första försök" blir såpass historiskt korrekt att jag är nöjd med det även under kommande år. Därför försöker jag läsa på om material, skärning, sömnad m.m. (har skaffat Thursfield, Østergård och "Nordbomønstre"). Men eftersom jag inte har sett medeltidskläder annat än på bild är jag osäker på vilka yllekvalitéer som är lämpliga för sommarbruk.

    Medeltidsmode rekommenderar en tuskaft med 380 g/m2 och Handelsgillet en kypert med 320 g/m2 till sommarkläder - jag tycker det låter så tjockt? Jag jämför med en liknande tuskaftad yllestuv jag råkar ha, den väger 280 g/m2 och den avfärdade jag som alldeles för tjockt för sommaren. Jag har tänkt att det snarare är ett kamgarnsylle jag skulle behöva. Men jag kanske överskattar augustivädret.

    Har du något råd om vad jag ska söka efter? Vår 5-åring kan nog gå i bara särken om det blir för varmt att ha yllekjortel över, men det kan ju inte jag... :-)

    ReplyDelete
  2. Hej Anna-Carin!
    Jag har en kjortel i Handelsgillets tunna kypert som är väldigt behaglig att bära om sommaren. Maken har en tight tröja och hosor i Medeltidsmodes melton, som är betydligt kraftigare, och han tycker att det gå bra i sommarvärmen. Det beror mycket på viken tolerans man har mot värme, på vad man ska göra under dagen (även på medeltiden tog man av sig lite om man skulle göra tungt kroppsarbete, som slåtter och skörd) och faktiskt även en del på hur man känner sig när man klär sig. Är man stressad och varm så stänger man in värmen och det tar rätt lång tid för den att komma ut.

    Låter som att du har ett roligt projekt framför dig, lycka till! Vill du ha fler personer att bolla med så kan jag också rekommendera gruppen 'Vi som syr medeltidskläder' på Facebook, om du inte redan är med i den.

    ReplyDelete
  3. Tack, då förstår jag bättre hur det fungerar i praktiken. Nu ska jag beställa tygprover att ha som referens.

    Ja, det ska bli ett roligt projekt. :-) Tack för inbjudan till gruppen, men jag får tyvärr avstå eftersom Facebook och jag går dåligt ihop (blir stressad). Däremot har jag snavat på Albrechts Bössors övergivna forum, och har börjat läsa gamla trådar där (så mycket intressant!). Och din egen blogg, förstås. :-)

    Tack än en gång för hjälpen!

    ReplyDelete
  4. Forumet ja, det försöker vi sparka liv i igen, gammal information är mer lättöverskådlig där än på Facebook :)

    ReplyDelete
  5. Vad roligt, då önskar jag er lycka till med det!

    ReplyDelete

Kom gärna med frågor eller kommentarer.