30 Sept 2013

Moderna Medeltidare Del 4

I den här serien träffar du några nutida medeltidare, som berättar lite om sig själva och sin syn på medeltiden som hobby.

Namn: Katarina

Ålder: 36

Familj: Man, två barn (en 6-årig pojke och en 3-årig flicka), två bonusbarn (en 15-årig flicka och en 13-årig pojke). Alla följer med på Medeltidsveckan, i lite olika utsträckning. 13-åringen och 3-åringen skulle vilja vara där i två veckor, 15-åringen vill vara med i tre dagar. På andra event har det varit lite blandad kompott. Ibland vill de med, ibland inte. Men jag, mannen och de två små åker alltid ihop. 

Yrke: Ortopedingenjör 

 Min senaste klänning: sent 1300-tal med 
knappar, buren med huvudduk och förkläde.

Andra intressen du har: Hantverk, särskilt textil men även skinn och jag har planer på trä. Jag gillar att måla, mest med oljefärg eftersom det kan bli så härligt kladdigt och det är lätt att göra om när det blir fel.  Jag älskar böcker, särskilt deckare, historisk skönlitteratur och fantasy, och gillar att ha fina böcker i bokhyllan som jag kan läsa om och om igen. Jag gillar film och gärna en välgjord fantasy eller science fiction film eller serie, vem älskar inte ”Game of Thrones” till exempel (där är inte min man lika imponerad tyvärr, så dem får jag oftast se själv). Jag tycker om att hålla på i trädgården också och har högtflygande planer om dammar, rabatter och odling, vi får se vad det blir av dem. Man ska ju ha tid att förverkliga allt. 

Din medeltidsrelaterade blogg: Tyvärr har jag inte någon, och har heller ingen ambition att skaffa en. Jag nöjer mig med att lägga upp mina färdiga projekt i mitt album på Sysidan
Medeltidsförening du är med i: Vi startade en egen förening, Nordheim, eftersom vi behövde tillhöra en förening för att bo i Styringheims läger under Medeltidsveckan 2012. Innan dess hade vi varit medlemmar i Styringheim, och det blev bara till namnet eftersom vi bor så långt bort. Fördelen var deras förmånliga familjemedlemsskap. Nordheim fick sitt namn efter vår gård (Nordhem) och är nog mest av allt en hantverksförening, vi har ingen direkt verksamhet utom att fyra av oss brukar ha symöten varannan vecka.  Vi startade den eftersom vi inte hade någon som fanns tillräckligt nära och som delade vårt nedstressade intresse, senare upptäckte vi att det fanns en SCA förening i närheten men då var det liksom försent…
Favoritperioder: Om ska jag välja en period blir det nog sent 1300-tal, vikingatid känner jag mig också lite sugen på, och tidigt 1900-tal skulle jag vilja prova på lite. Annars gillar jag nog de flesta perioderna.

Mina senaste två projekt som precis blivit 
klara: knäppt hätta och påsmössa, sent 1300-tal.

Hur länge har du hållit på med medeltiden och hur började det? Det började 2008. Vi bestämde oss för att åka till Medeltidsveckan på Gotland. Min svåger hade varit där året före med sin nya flickvän, som hade ett mångårigt medeltidsintresse bakom sig, och vi tänkte åka med dem dit. Så jag började sy kläder till min familj, och min svågers familj också, eftersom han är symässigt handikappad. Jag skaffade mig lite kunskap via internet, och fick sen till min lycka tag på mönster från… jo då, från Fru Sofias ateljé.
Sen blev det så att min man tyckte att vi skulle gifta oss där också, och helt plötsligt behövdes det ett och annat plagg extra, och även till min pappa med flickvän som givetvis skulle komma också. Det blev en stressig vår och sommar då jag sydde nästan nittio plagg; klänningar, hosor, kjortlar, skjortor och strumpor, hattar osv. 

Hur såg dina första medeltidskläder ut? Mina första medeltidskläder bestod av tre dräkter. Varför nöja sig med en, när man precis har hittat en anledning till att få sy en himla massa fantastiska klänningar.
En vardagsstass med underklänning i lila linne som var snörad i ryggen (så klart, riktigt idiotiskt) och en mörkbrun överklänning i blandylle, som jag faktiskt tycker mycket om ännu men liksom inte ”kan med” att ha eftersom den är ett fantasi-hopkok.  
Min finklänning i naturvit sammet med vävda band på armarna strax över klockärmarna, en riktig fantasy-klänning. Tyvärr fick jag inte klart underklänningen så klänningen blev inte använd, men den sitter verkligen som ett smäck.
Till sist min brudklänning i kritvit duchesse, med broderad bård längs överkanten. Fin - ja, medeltid - nej. Jag hade dessutom inte hunnit prova den ordentligt med snörningen i ryggen (japp, på den med). Så på min bröllopsdag, under tiden min kompis hjälpte mig att snöra den märkte hon att snöret i ryggen nog inte kommer att räcka. Lite lätt orolig frågar hon mig: ”Du har väl provat klänningen innan?” Jag svarar glatt att nej, det hann jag inte med. ”Ok” sa hon, ”då får jag snöra lite hårdare!” Jag kan ju nämna att jag var tvungen att släppa lite på snörningen under middagen sedan…

Vad är roligast med den nutida medeltiden? Det roligaste är att sy. Det är egentligen kärnan i hela mitt intresse, att göra ett gott hantverk som dessutom används. Det är dessutom kul att hela tiden lära sig mer och mer (det är nörden i mig som talar nu).
Det andra som är det roligaste är att vi samlas och umgås på ett helt annat och mycket trevligare sätt när vi "medeltidar". Vi sitter runt brasan på kvällen och pratar eller handarbetar som jag gör tills det är för mörkt för att se något. Hemma sitter en vid datorn och en vid tv:n, och ytterligare en framför tv:n med datorn och hörlurar på. Inte lika mysigt.
Det tredje är att skjuta långbåge, som alla i vår grupp gör, från minstingen på tre år upp till äldsta 50-åringen. Den minsta minstingen är ju egentligen 3 månader men hon kommer säkert också vilja skjuta båge inom kort.

 Min lille kille på långbågetävlingen för barn MTV 2012, 
det regnade mycket den veckan och allt var blött och 
därför hade han mysbyxor och gympaskor medan det torkade.

Vad är tråkigast/jobbigast med den nutida medeltiden? Det är så svårt att få reda på fakta angående föremål och klädesplagg, var, när, hur? Det är jättesvårt att hitta bilder och sedan förstå hur ett plagg bör vara konstruerat utefter det. Det blir ju så att jag då sneglar på hur andra har gjort. 
Jag tyckte också att det var svårt i början att få en överblick på vad man hade under vilken tid och vilken huvudbonad som passar till. Man vill ju inte skämma ut sig totalt. Nej, just det... försent ;)

 Vad innebär historisk korrekthet för dig? Är det viktigt och i så fall varför? Egentligen anser jag nog att stämningen är viktigast. Men helst skulle jag vilja att alla hade superkorrekta kläder och utrustning. Men man kan väl inte få allt. Men å andra sidan skulle jag inte klara mig helt utan moderniteter heller, jag vill bara inte att det ska synas. Jag fuskar med underkläder, moderna hygienartiklar och jag lägger en tunn slitsula på mina skor. (Jag kan också tänka mig att fuska med skor till barnen när det regnar flera dagar i rad och allt är blött.) 

Gruppens tre yngsta medlemmar under Medeltidsveckan 2013.

Inte heller i vår lilla förening är alla på samma nivå, många tycker att ”medeltidsinspirerat” räcker, även om jag försöker lära upp dem, moahaha…
Jag anser ändå att alla får välja hur korrekta de vill vara, men jag tycker att de ska få göra ett medvetet val. Jag irriterar mig på de där fina klänningarna man kan köpa i marknadsstånd, eftersom de mer eller mindre utger sig för att tillhandahålla ”medeltidskläder” i polyester som en ovetande nybörjare glatt köper utan att veta bättre.  

 Är det något du vill tillägga? Nej, tror inte det.

No comments:

Post a Comment

Kom gärna med frågor eller kommentarer.