Namn: Mikael Ranelius
Ålder: 28
Familj: Medeltidande fästmö och
katt. Ja, katten medeltidar alltså inte. Inte än i alla fall…
Yrke: Gymnasielärare i svenska och
historia.
Kjortel med många, tätt sittande knappar på ärmarna, struthätta, hosor, bälte,
väska och vändsydda skor, allt enligt modet under 1300-talets andra hälft.
Andra intressen du har: Förutom ett
allmänt hantverks- och historieintresse som givetvis knyter an till min
medeltidsfäbless ligger litteraturen mig varmt om hjärtat, både som läsare och
textskapare. Nio av tio böcker som jag avverkar är historiska romaner eller
historisk facklitteratur, vilket kanske inte får folk att trilla av stolen av
förvåning med tanke på yrkesval och hobbies. Jag intresserar mig även för
språk, musik, antropologi och politik.
Din medeltidsrelaterade blogg: Jag
har lagt ut smått och gott från medeltiden och andra tidsperioder på Historisk dräkt och hantverk, men i dagsläget har jag tagit bloggpaus på obestämd
framtid. Jag har ambitionen att återuppta bloggandet framöver när det känns inspirerande
och meningsfullt.
Medeltidsförening du är med i: Sedan ett par år
tillbaka är jag med i föreningen Albrechts Bössor som återskapar ett
bössekompani under kung Albrecht av Mecklenburgs regering 1364-1389.
Favoritperioder: Ett antal, men om
jag ska begränsa mig till de viktigaste bör jag framhålla det forntida Egypten,
medeltiden med tonvikt på 1300-talets mitt och mongolriket samt kolonialismen
under 1800-talets andra hälft. Svensk förindustriell allmogekultur och
dräkttradition.
Handsömnad av kläder.
Hur länge har du hållit på med
medeltiden och hur började det?
Jag är född in i medeltiden! Inte
kronologiskt, inte bokstavligt, men kulturellt i och med att jag är född i
Visby inte många år efter att den första medeltidsveckan gick av stapeln; Jag
brukar säga att det räcker som förklaring. Det ska såklart medges att alla
visbybor inte per automatik växer upp till fullfjädrade medeltidsnördar, men
för egen del har min födelseplats och tidiga uppväxt bland ruiner och ringmuren
tveklöst haft ett avgörande inflytande på mitt medeltids- och historieintresse,
ett intresse som kontinuerligt har närts av mina föräldrars böjelse för det
förflutna även efter det att vi flyttade från Gotland. Vid fyra års ålder hade
jag redan dragits med till merparten av Gotlands stenkyrkor, fornborgar och gravfält.
Jag matades med bildstenar, trojaborgar, rostiga järnföremål i museimontrar och
kyrkmålningar, och jag gillade det. Spåren efter medeltiden och perioder ännu
längre tillbaka i historiens dimmor blev någonting tryggt och hemtamt,
samtidigt som det alltid fanns mer att lära och mer att utforska. Jag kommer
alltid att bära med mig picknicken med kycklingsmörgås utanför ringmuren, de
småläskiga riddarna bakom sina tunnhjälmar på sina väldiga hästar, brända
mandlar, de sommardoftande stigarna till ännu något fornminne som pekades ut av
en kringelskylt. De är för alltid förankrade bland mina första minnen, så mitt
nuvarande medeltidande innebär också ett sentimentalt återbesök till min egen
historia lika mycket som en tidsresa 750 år tillbaka i tiden.
Det dröjde dock många år innan mitt
småputtrande medeltidsintresse blommade ut på allvar och tog sig kreativa
uttryck. Jag har alltid älskat att pyssla och arbeta med händerna, och redan
vid 10 års ålder kom jag fram till att jag ville sy en karolineruniform i
syslöjden (vilket aldrig förverkligades av praktiska skäl, även om fröken var
förtjust över min entusiasm). I högstadiet blev jag fascinerad av traditionellt
bågskytte, och den ena tanken ledde till den andra och tillslut satt man där
med fjäderstålsringar och låsringstång till tonerna av filmmusiken från Sagan
om ringen.
När jag tog studenten var jag redan
färdig med min första brynja och hade sytt både skjorta och brokor med klumpiga
handsömmar av polyestertråd i fint linnetyg från Olssons tyger (jag har aldrig
hittat ett lika fint linnetyg hos dem efter det). Ingen i min kompiskrets
delade mitt esoteriska intresse så nätet och diskussionsfora såsom Historiska
Världars forum kom att betyda mycket för min fortsatta väg in i den moderna
medeltiden. År 2004 bar jag första gången medeltidskläder på medeltidsveckan
(se nedan) och fyra år senare fick jag en inbjudan av albrechtarna att hänga
med på deras Staffansfest. Och på den vägen har det fortsatt.
Hur såg dina första medeltidskläder
ut?
Som tur är finns den dräkt som jag
bar på medeltidsveckan 2004 förevigad på bild, dock i mina föräldrars album
vilket innebär att jag inte har tillgång till dem här och nu. Mina brokor var
ett tygmonster som slukat uppemot fem meter linnetyg, men de hade sytts så
korta i grenen att de kändes obehagligt tajta samtidigt som de var minst tre
gånger så voluminösa kring låren som de borde ha varit. Skjortan var en kort
och tajt historia som jag nätt och jämnt kom i, med en ofrivilligt djärv
V-ringning (min syster använde den sedan som pigblus på det lokala
friluftsmuseet). Till detta kom ett par välskräddade hosor i äkta kornblå
fleece, en köpt bockstenskjortel i mossgrönt mollskinn, en brun bockstenshätta
i någon slags ylleblandning samt en maskinsydd linnecoif. Skorna var köpta,
amatörmässigt vändsydda och luktade bacon.
Vad är roligast med den nutida
medeltiden?
Jag värdesätter nog själva
hantverksprocessen högre än användandet. Planerandet och sömnaden av en ny
dräktdel eller accessoar innebär nästan alltid ett stimulerande och upplyftande
projekt som kan hålla igång mig i veckor, det kan verkligen framkalla en kick.
Känslan av att stå med svetten rinnande längst med tinningarna efter en
intensiv strid med svärd och spjut kan framkalla en eufori som få aktiviteter
kan mäta sig med. Genom medeltideriet har jag inte minst fått förmånen att
stifta nya fantastiska bekantskaper och berikats av oskattbara upplevelser.
Vad är tråkigast/jobbigast med den nutida medeltiden?
Som bortklemad senmodern svensk som
tar rinnande vatten och sängar för givet kan det primitiva lägerlivet vara
påfrestande, inte minst när den fuktiga halmmadrassen knölar och solen utanför
gassar på. Om jag ska dela med mig av min högst subjektiva verklighet så är
medeltida kläder för det mesta ganska obekväma. De må vara finare än dagens shorts
och t-shirts, men obekvämare och varmare. Jag har återskapat kläder från andra
tidsperioder, alltifrån den romerska antiken till 1800-tal, och än så länge
upplever jag det medeltida modet som det i särklass obekvämaste. Men vill man
vara fin får man lida pin.
Skugga.
Vad innebär historiskt korrekthet
för dig? Är det viktigt och i så fall varför?
Historiskt korrekthet innebär att
man i största möjligaste mån (och utrustat med ett välvässat källkritiskt
omdöme) baserar sitt återskapande utifrån historiskt källmaterial och bevarade
artefakter, med minimalt eller helst inget kompromissande. Jag menar att
historiskt korrekthet är ett ideal som man kan välja att eftersträva, även om
hundraprocentig överensstämmelse och perfektion av platonska mått kanske inte
är uppnåeligt.
Historiskt korrekthet är viktigt
för mig, då mitt medeltidsintresse i mångt och mycket drivs av frågan wie es eigentlich gewesen för att citera
von Ranke. Jag vill känna på historien och nå insikter om några av de
livsvillkor som har styrt människors liv, och då är autenticitet en
förutsättning. Men historisk korrekthet eller HK styrs förstås av sammanhang
och vilka anspråk man gör. Om andra historiska föreningar, filmer, böcker och
annan media skildrar medeltiden på ett mindre ”purjo” vis rör det mig inte så
länge man inte ger sken av att förmedla en historisk sanning.
Något annat att tillägga?
Du som läser detta, börja medeltida
du med om du nu inte redan gör det!
No comments:
Post a Comment
Kom gärna med frågor eller kommentarer.