9 Jan 2014

Varför Historisk Korrekthet Spelar Roll

När det gäller att sy eller på annat sätt införskaffa historiska kläder finns det två stora skolor: de som vill att de ska vara så historiskt korrekta som möjligt i alla detaljer (material, snitt, konstruktion osv.) och att frisyrer och allt annat bör matcha, och så finns det de som anser att det inte spelar så stor roll, huvudsaken är att man har roligt. Mellan dessa ytterligheter finns det förstås alla variationer på åsikter och infallsvinklar. Vad som passar just dig bäst kan ingen annan bestämma, var och en måste få göra vad den finner nöje i, men här är några tankar om varför en strävan mot historisk korrekthet kan anses vara betydelsefull och varför många jobbar så hårt för att försöka uppnå det.

- Nästan alla som ser dig i historiska kläder kommer att förutsätta att de är korrekta, liksom de felaktigt förutsätter att kostymerna i historiska filmer är det. Om dina kläder är historiskt korrekta eller ej kanske inte spelar så stor roll för dig personligen, men du kommer genom att använda dem att bidra till en uppfattning om hur det var förr. Om dina kläder inte är grundligt studerade och tillverkade så kan du sprida gamla missuppfattningar eller skapa nya. Eftersom kläderna vanligtvis speglar ett lands ekonomi, religiösa och politiska åsikter, traditioner och aktuella händelser samt människosyn (till exempel synen på män och kvinnor, barn och vuxna, fattiga och rika, medborgare och utlänningar) kan ”fel” kläder i värsta fall leda till en form av historieförfalskning. Detsamma kan egentligen sägas om det faktum att de flesta syr överklasskläder – även i de fall de är helt historisk korrekta så ger det intryck av att alla hade det bra förr, och det var verkligen inte fallet. Historien var ofta grym och förfärlig också i vardagen, liksom världen är idag, på vissa platser mer så än i Sverige.  

 Barfotaflickor i urvuxna kjortlar. Lite is ligger kvar i  
strandkanten - det var inte alltid mysigt och glamoröst förr.

Att ta ansvar för hur du porträtterar historien är särskilt viktigt om du arbetar med historieförmedling i offentlig sektor (som ett museum) eller privat (som betald grupp eller individ på ex. marknader); det är då din och arbetsplatsens/gruppens skyldighet att göra det korrekt så långt det är möjligt, och det inkluderar kläderna (alla lager) , frisyrerna och tillbehören. Önskvärt vore att de som organiserar marknader och liknande också gjorde en större ansträngning i det avseendet: medeltiden var inte en blandning av Robin Hood, Ivanhoe, Arn och Sagan om Ringen.

Varför är det då viktigt att ge en korrekt spegling av historien? Helt enkelt för att vi som individer och samhället i stort är som vi är på grund av vad som hänt tidigare generationer. Vårt samhälle har inte uppkommit ur ingenting, eller blivit som det är av en slump. Det har utvecklats år efter år, årtionde efter årtionde, århundrade efter århundrade. Mode speglar varje tids åsikter och strömningar. Självklart ska det vara roligt att klä upp sig, men att ha roligt och att vara historiskt korrekt behöver inte vara varandras motsatser, särskilt inte nuförtiden när informationen om hur kläder såg ut och hur de tillverkades finns så pass lättillgänglig i böcker och genom internet. För många är det studerandet och det källbaserade återskapandet av det förflutna som är det roliga.

 En liten marknadsbesökare får hjälp med att prova en hjälm.
Bild (c) J. Wagner.

- Du kan inte uppleva det förflutna om du inte bär det. Att du använder rätt material, rätt snitt och kombinerar plaggen på rätt sätt är helt nödvändigt för att din dräkt ska kännas, se ut och röra sig på det sätt de gjorde förr. Det kommer att öka din förståelse för hur det var att leva i en viss tid: hur man rörde sig, hur man satt, vilken hållning som var eftersträvansvärd o.s.v. Det kommer också att öka din förståelse för varför alla dessa lager användes.

Att sy dina kläder för hand, kanske prova på att väva eller växtfärga själv, kommer att lära dig varför kläders värde var så högt förr. Du kommer inse att ditt plagg, även om det kanske inte är helt perfekt, är unikt - ingen annan har något precis likadant. Förr såg inte alla ut som om de klivit ur en H&M-katalog. Du kommer att få en större förståelse och respekt för hur skickliga hantverkare och många kvinnor hemma var. Du kommer att lära dig att olika stygn användes på olika ställen på ett plagg för att spara tid, vara extra hållbara eller ge en viss effekt till det färdiga plagget. Ja, det tar tid att sy för hand, men du kommer att komma den tidens människor mycket närmare genom att göra något som de gjorde och ditt plagg kommer att bete sig på ett annat sätt än ett maskinsytt. 

En söm fälls (det vill säga sys ner), dels för att det 
ser snyggare ut, men också för att det gör sömmen starkare.

- Att fuska kan inte bara se fel ut, det kan också vara obekvämt eller till och med farligt; ett plagg i syntetmaterial kan smälta fast på huden om du kommer för nära en oskyddad låga och syntetfibrer blir ofta för varma på sommaren och för kalla på vintern; fel frisyr till dina kläder kommer att påverka helhetsintrycket menligt; Björn Borgkalsonger som sticker upp ovanför brokorna kommer att se tråkigt ut, liksom linjerna av en bh på ryggen. Det finns tidsenliga lösningar på det mesta, eller i alla fall fusk som inte syns.

- Det spar både tid och pengar att göra rätt från början. De flesta som syr historiska kläder nöjer sig med något som inte är korrekt som första dräkt, av okunskap eller av ekonomiska skäl. Många vill efter något eller några år uppgradera till plagg som är mer historiskt korrekta och kasserar sin första dräkt. Ta dig tid att forska ordentligt om din favoritperiod nu och spara tid och pengar senare. 

 Vix i sin första medeltidsklänning: resultatet av 
grundlig research. Mitt fösta försök var inte lika bra...

- Andrahandspriset är högre på bra grejer. Om du upptäcker att återskapande inte är din grej, eller att du föredrar en annan tidsperiod så kan du med lite tur sälja dina kläder för ett skäligt pris, för de som själva kräver autenticitet vet vad det är värt.

- Det är roligt! Det är ett interaktivt sätt att lära sig historia på, du kommer att utveckla nya färdigheter och förfina de du redan har. Medan du surfar på bloggar, hemsidor och forum kommer du att få nya vänner runt om i världen som har samma intresse som du. Den samlade kunskapen bland historiska återskapare och de som syr historiska kläder är stor och växer ständigt. Att inte ta hjälp av dem och få del av deras kunskap vore synd. 

 Emils workshop i snoddtillverkning i Battle of Wisbylägret 2013. 
Bild av Lisa H. Ekbom.

Var inte rädd – även den bäste var en gång nybörjare och många har gamla dräktsynder bakom sig som de skrattar åt idag. Ju mer du lär dig desto mer kommer du att inse att du inte kan - alla fortsätter vi att lära oss. Var öppen för ny kunskap, ödmjuk när någon berättar om ett bättre sätt att göra något på och ställ frågor när du inte hittar svar så kommer du att kunna få massor av hjälp och uppmuntran.

Men för att citera Introduktion till Medeltidskläder: "Det kan ändå vara bra att inse att oavsett hur mycket du forskar på ett område så kommer du aldrig kunna återskapa det förflutna helt. Materialen du använder idag är sällan helt identiska med de som fanns då. Du är ovan vid att bära den typen av kläder: de sitter åt på ställen moderna kläder inte sitter åt på, de kräver en annorlunda hållning och rörelsemönster som du inte vuxit in i sedan barnsben. Du har helt andra uppfattningar om politik, religion, utbildning, korrekt uppförande och mänskliga rättigheter än vad som fanns då, och hur mycket du än försöker så kommer ditt sätt att reagera på historiska händelser och företeelser att färgas av ditt moderna tankesätt.

Men det innebär inte att det är lönlöst att försöka. Med efterforskningar och tålamod kan du komma rätt nära, i alla fall vad gäller ditt utseende och en del av ditt uppträdande. Att se en person som lyckas med det visuella är ett sant nöje."

SENAST UPPDATERAD 2 AUGUSTI 2016.

No comments:

Post a Comment

Kom gärna med frågor eller kommentarer.