22 Aug 2013

Moderna Medeltidare Del 1

I den här serien träffar du några nutida medeltidare, som berättar lite om sig själva och sin syn på medeltiden som hobby.

Namn: Anna

Ålder: 29

Familj: Make, 3-årig dotter och katt, alla medeltidar utom katten (även om dottern gör det mest per medföljande).

Yrke: Biblioteksassistent och lärarstudentska.

Frontsnörd kjortel, flätkringlor, huvudduk
 och "fruhätta", från 1300-talets andra hälft.

Andra intressen du har: Jag har ett stort intresse för litteratur, textila hantverk och mode. Många av mina vänner höjer på ögonbrynen inför det sista men jag gillar mode, så länge det håller sig till före 1945 (eller ännu hellre före 1935). När det kommer till litteraturen läser jag mycket skönlitteratur, men är ganska kräsen med vilken typ. Jag har en förkärlek för 1800-talets brittiska klassiker och pusseldeckare. Den lilla facklitteratur som passerar mig är nästan enbart student eller textilnörds baserad. 

Din medeltidsrelaterade blogg: Sorgligt eftersatt: En Liljekonvaljemös Liv, Hantverk och Leverne.

Medeltidsförening du är med i: Nordic Knights. 

Favoritperiod: När det gäller medeltiden är det sent 1300-tal (kring 1360) även om jag ibland syr kläder från andra delar av medeltiden (och andra historiska epoker, där är 1800-talet favoriserat).

Hur länge har du hållit på med medeltiden och hur började det? Mitt intresse väcktes på medeltidsveckan i slutet av -90 talet men jag startade inte seriöst med medeltidandet fören 2007. När jag träffade min make, som är riddare med det här livet som livsstil, hade jag egentligen lagt allting på hyllan. Jag hade som ung, lättpåverkad och entusiastisk nybörjare träffat på ett antal människor som, genom elaka kommentarer om mina kläder (vi återkommer till dem) och min kompetens, knäckte mitt intresse. När jag träffade min man tog jag mig en allvarlig fundering över om detta var någonting jag ville börja med igen och kom fram till två saker. För det första, ja det ville jag och för det andra, jag ville göra det seriöst.

Hur såg dina första ”medeltidskläder” ut? Ja, jag var som sagt på medeltidsveckan och såg alla fina, färglada kläder. Sådana ville jag också ha! Sagt och gjort köpte jag de mönster som fanns att tillgå (Fru Sophias) och sydde mig en röd linneklänning med gröna kilar och lädersnörning i sidorna. För den skulle ju vara sådär tjusigt figursydd... Alla är nybörjare i början.

Vad är roligast med den nutida medeltiden? Roligast är den fantastiska gemenskap som blir när man träffar andra lika entusiastiska nördar. Som textilfantast tycker jag också att det är roligt med nya idéer och tekniker att arbeta i.

 Det medeltida tygförrådet och påbörjade projekt.

Vad är tråkigast/jobbigast med den nutida medeltiden? Tråkigast blir den inställning jag stöter på ibland, de som sågar andra som inte har samma ambitionsnivå eller som inte har kommit lika långt i sin utveckling.

Vad innebär historisk korrekthet för dig? Är det viktigt och i så fall varför? För mig innebär historisk korrekthet att jag använder mig av de material, modeller och hantverkstekniker som fanns till hands då. Jag vill gärna skapa ett medeltida utseende på det jag gör så långt som det är möjligt. För mig är det både roligt och viktigt men det faktum att jag anser att mitt återskapande ska vara roligt i första rummet gör att jag tummar på en del saker. Jag syr exempelvis alla mina osynliga sömmar på maskin innan jag fäller dem för hand (jag tycker långsömmar är mördande tråkiga och tar allt för lång tid för min otåliga vilja att se resultatet färdigt). När vi bor i tält försöker vi återskapa en riddares boning men jag skulle inte vilja ha en hömadrass i sängen utan för min trasiga ryggs skull är tältsängar eller en luftmadrass bättre. Av samma anledning har jag mina moderna (men diskreta) glasögon ute på event. Jag är inte bekväm med att riskera den lilla syn jag har för att se 100 procent medeltida ut.

Är det något du vill tillägga? Kort sagt, jag anser mig vara seriös i mitt återskapande men jag är väl medveten om att det finns de som är mer seriösa än vad jag valt att vara. Precis som jag vet att det finns de som inte vill vara fullt så seriös som jag är. Jag tycker det är viktigt att vi försöker både acceptera och respektera att alla inte vill ha samma nivå av historisk korrekthet som vi själva vill ha. Det här är trotts allt vårt fritidsintresse och på fritiden ska man ha roligt.

No comments:

Post a Comment

Kom gärna med frågor eller kommentarer.